صنعت خودرو | نگاهی به تاریخچه صنعت خوروسازی ایران
صنعت خودروسازی ایران بیشتر از 70 سال میباشد که فعالیت خود را آغاز کرده است. اما این صنعت خوذرو از ابتدای کار خود چه بالا و نشیبهایی را تاکنون طی کرده است؟
صنعت خودروسازی در ایران کار خود را از اوایل دهه 30 آغاز کرده و از همان ابتدا فراز و نشیبهای فراوانی را پشت سر گذاشت است ، بهرغم اینکه حدود 70 سال از عمر صنعت خودروسازی کشور میگذرد، اما همچنان نقدهای فراوان و جدی به آن وارد میشود.
حال این مساله مطرح است که این صنعت طی 70 سال گذشته چه روندی را طی کرده است تا به نقطه کنونی برسد؟
فعالیت صنعت خودروسازی در ایران با مونتاژ خودروهایی همچون خودروهای نظامی ، شهری جیپ کلید خورد. اما طولی نکشید که خودروسازان ایرانی از چرخه مونتاژ خارج و به تولیدکننده خودرو تبدیل شدند.
حال باید به این نکته اشاره کرد که پیش از این، ایران یکی از اصلیترین واردکنندگان خودرو بوده . ایران از اوایل سال 1300 اقدام به واردات خودروهای خارجی به ایران کرد. اولین خودرو وارداتی به ایران نه نام خاصی و نه مدل خاصی داشت. بلکه به سادهترین شکل ممکن یعنی کالسکهای با بخار و آتش بود. این خودروها که در تهران تردد داشتند، عموماً سواریهای فورد کروکی کلاچی بودند ، در این رابطه، صنعت خودروسازی ایران را به چهار دوره مهم تقسیم میکنند: پیش از انقلاب، دهه 60، 70 و 80 به بعد.
خودروسازی پیش از انقلاب
قبل از انقلاب بازار خودرو رقابتیتر و واردات آزاد بود. ایرانیها از روابط سیاسی بازتر و قدرت خرید بالاتری بهرهمند بودند. این شرایط باعث شد که جنرال موتورز به سرمایهگذاری در ایران و تاسیس اولین خطوط تولید پیشرفته خارج از آمریکا تشویق شود اما تنها آمریکا نبود که خواستار سرمایهگذاری و آغاز فعالیت در ایران شد.
دهه 40 بود که انگلیسیها به ایران آمدند. کارخانه صنعتی ایران ناسیونال تحت لیسانس کمپانی تالبوت از زیرمجموعههای روتس انگلیس در سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی تاسیس شد. اولین دستگاه های این شرکت گونهای اتوبوس و مینیبوس بود. تولید پیکان که از محصولات قدیمی تالبوت بود در سال ۴۶ دربرنامه ایران ناسیونال قرار گرفت و تا سال ۵۶ مدلهای مختلفی از آن مانند کار، جوانان، استیشن و لوکس ساخته شد.
پیکان کمپانی برادران خیامی در طبقه خودروهای اقتصادی کشور قرار گرفت و در فاصلهی کوتاهی در تمام خیابانهای کشور مشاهده شد. پیکان تا سالها پرفروشترین خودرو در کشور بود.
https://bobcat.ir/
البته پیش از این نیز ایرانیان مشغول تولید نخستین دستگاه های خودرو شرکت فیات ایران بودند. شرکت جیپایران (پارسخودرو کنونی) که در سال ۱۳۳۶ تاسیس شده بود در ۱۳۳۸ اولین خودرو تولیدشده در ایران را تولید کرد.در سال بعد اولین فیاتهای ایرانی تولید شدند.
دومین کارخانه خودروسازی ایران سایپا بود که در سال ۱۳۴۴ تاسیس شد. اولین خودرویی که در سایپا تولید شد، ژیان بود که با مشارکت سیتروئن فرانسه تولید میشد. ژیان مهاری، ژیان پیکاپ، رنو ۵ و رنو ۲ از خودروهایی بودند که توسط سایپا تا سال ۵۶ تولید شدند.
صنعت خودرو در دهه 60
در این دوره بود که جنگ ایران و عراق آغاز شد و به صنعت خودروسازی ایران، آسیب جدی وارد کرد . با کاهش درآمد دلار ایران در جنگ تحمیلی و کاهش بودجه ارزی صنعت ایران از حدود دو میلیارد دلار به 200 میلیون دلار در سال عملا صنعت خودرو به تعطیلی کشانده شد. در این دوره دیگر حتی خبری از مونتاژ نبود. چراکه خودروسازان آمریکایی با شروع جنگ ایران را ترک کردند. در زمانی که به دلیل جنگ چیزی از صنعت خودروسازی و قطعهسازی نمانده بود، ایرانیان با آغوش باز از خودروهای ژاپنی استقبال کردند.
صنعت خودرو در دهه 70
صنعت خودروسازی ایران در دهه 70 که تقریبا چیزی از آن نمانده بود و حیاتش با ابهامات زیادی همراه شد، اتفاقات بسیاری را تجربه کرد. دهه 70 ایران دو خودروی جدید را به سبد محصولات خود اضافه کرد. پژو ۴۰۵ در سال ۱۳۶۸ و کیا پراید در سال ۱۳۷۲ تولید شدند. اما مونتاژ این دو خودرو در کشور سر و صدای زیادی به پا کرد. چراکه از طرفی، پژو 405 یکی از خودروهای برگزیده اروپا و در طرف دیگر، پراید یکی از اقتصادیترین و کممصرفترین آنها شناخته میشد. در این میان، باید یادآور شد که در این دوره، اطلاعات این خودروها در اختیار مهندسان ایران خودرو که مشغول مونتاژ بودند، قرار داده نمیشد.
حال باید به نقش پررنگ پیکان در صنعت خودروسازی ایران اشاره کرد. پیکان در آن سالها، صنعت خودروسازی ایران را نجات داد و جریان حیاتی سرمایه را به شرکت ایران خودرو بازگرداند. حتی در اوایل دهه 70 و واردات انبوه خودرو، از محبوبیت پیکان در بازار کشور کم نشد.
صنعت خودرو در دهه 80
در این دهه بود که چینیها وارد بازار و صنعت خودروسازی ایران شدند. در دهه 80 چینیها چند قرارداد منعقد کردند و این روند را تا دهه ۹۰ نیز ادامه دادند و توانستند بازار ایران را به دست بگیرند. همزمان با ورود چینیها، فرانسویها نیز تصمیم گرفتند تا سبد محصولاتشان را در ایران متنوع کنند. به همین دلیل به ایران آمدند و با ایران خودرو و سایپا همکاری کردند. اما طولی نکشید که تحریمهای جدیدی علیه ایران اعمال شد و خودروسازان فرانسوی بدون توجه به تعهدات خود ایران را ترک کردند. این اقدام خودروسازان فرانسوی باعث شد که چینیها جای بیشتری برای جولاندادن داشته باشند.
صنعت خودرو در دهه 90
ابتدای این دهه واردات صنعت خودرو در ایران خودرو به ایران آغاز شد و فرانسویها، چینیها و ژاپنیها یکی پس از دیگری به ایران آمدند. صنعت خودروسازی ایران نیز به همان نسبت رونق گرفت، رقابت میان خودروسازان ایرانی و خارجی شکل گرفت و در آخر باعث پیشرفت صنعت خودروسازی ایران شد. اما این وضعیت ادامهدار نبود و نوسانات نرخ ارز در سال ۹۷ صنعت خودروسازی ایران را به وضعیت زیاندهی کشاند. واردات خودرو از تیرماه ۹۷ ممنوع اعلام شد و حتی خودروهای از پیش خریداری شده نیز تعیین تکلیف نشد. به گونهای که هنوز خودروهای فروختهشده تعیین تکلیف نشده است و برخی از مسئولان در زندان به سر میبرند.
طرح تولید خودرو ملی
خودروسازان طی این سالها تلاش فراوانی برای ساخت یک خودروی کاملاٌ ملی و داخلی کردند. طرح خودروی ملی که ایده آن نیز چندان در ایران تازه نبود، مجدداٌ مدتی پس از پایان واردات خودرو در دوره اول، برای تولید یک پیکان جدید آغاز شد.
نخستینبار در سال 96 اعلام شد که اولین خودروی ملی درحال ساخت است. در آغاز، طراحی خودروی ملی چندان سخت به نظر نمیرسید اما زمانی که این طرح به مرحله اجرا رسید، سختی کار آن مشخص شد.
مدیران شرکتهای خودروساز میدانستند تولید کاملا ایرانی برای رقابت در بازارهای جهانی تنها یک شعار است و عملیشدن آن غیرممکن به نظر میرسد. گرچه اکنون مدیران شرکتهای خودروسازی مدعی هستند که محصولاتشان تولید داخل است، اما همانگونه که مشاهده میشود، هنوز خودرویی که به صورت کامل با استفاده از ظرفیتهای داخلی تولید شود، در ایران وجود ندارد.
طرح و تولید خودرو سنگین مینی لودر ایرانی
مینی لودر بابکت از دستگاه هایی است که در راهسازی و شهرسازی ، شهرداری ، جنگداری و اکثر صنایع مورد استفاده قرار میگیرد. دلیل محبوبیت و کاربرد زیاد مینی لودر ها در قدرت بالا علیرغم جثه کوچک آنها است. بابکت ها با ابعاد کوچکی که دارند به راحتی در محیط های کوچک ، مانور میدهند و دارای قدرت عملیاتی بالایی نیز هستند.
بابکت در واقع یک برند آمریکایی است و منشا این دستگاه ها از این کشور می باشد اما در کشور ما به دلیل شرایط سخت اقتصادی و همچنین تحریم ها امکان واردات این ماشین آلات وجود ندارد. به همین دلیل مهندسان و متخصصان داخلی برآن شدند تا بابکت ایرانی تولید کنند تا هم مقرون به صرفه باشد و هم امکان خرید آن توسط مشتریان راحت تر باشد. از طرفی قطعات و لوازم یدکی بابکت های ایرانی به راحتی در دسترس قرار دارد و همچنین سرویس و عیب یابی آنها نیز راحت تر انجام می شود.
شرکت ایران بابکت
Iran Bobcat اولین دریافت کننده ( ایران کد = بارکد ) در زمینه ماشین آلات راهسازی و شهر سازی محصولات تولیدی خود به نام اطلاع گستر اطلس به تمام مجموعه ها و سازمان ها و ارکان ها و شهرداری ها و پالایشگاه ها و پیمان کارها ، شرکت های بزرگ راهسازی و غیره …….
ارتباط با ما…
- جارو تراکتوری
- جارو بابکت
- جارو پشت بند تراکتوری
- جارو بابکت پیشرو
- بابکت فوریوز
- مینی لودر doraj
- جارو صنعتی
برای اطلاعات بیشتر و سفارش محصول با شماره کارشناس فروش ما 09123002274 و 09196700620 از ایران بابکت تماس حاصل فرمایید.