قطعات موتوری بابکت
قطعات موتوری بابکت و شناخت کامل این قطعات برای صاحبان مینی لودرهای بابکت بسیار حائز اهمیت می باشد. شناخت کامل قطعات موتوری بابکت و وظایف و نحوه عملکرد آن می تواند به شما به عنوان دارنده یک مینی لودر بابکت کمک کند تا نحوه صحیح نگهداری از قطعات مینی لودر خود را آموخته و به هنگام بروز مشکل در هر یک از این قطعات، به سرعت جهت عیب یابی و تعویض قطعه معیوب اقدام نمایید.
به طور کلی قطعات موتوری مینی لودر به دو دسته قطعات وکیوم یا پلمپ (قطعات وکیوم قطعاتی هستند که تا زمانی که ضربه یا آسیبی جدی به آنها وارد نشود، نیاز به تعویض ندارند) و قطعات مصرفی (پیستون، واشر سرسیلندر و …) تقسیم می شوند. در ادامه این مقاله از وبلاگ Bobcat.ir به معرفی کامل قطعات موتوری بابکت خواهیم پرداخت، پس ما را تا انتها همراهی کنید.
معرفی مهم ترین قطعات موتوری بابکت
1- پیستون
پیستون مینی لودر بابکت یک بخش مهم در موتور بابکت می باشد که داخل سیلندر قرار می گیرد. در واقع پیستون، انرژی حرارتی حاصل از انبساط گازها را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. در ابتدای شروع کار موتور مینی لودربابکت، پیستون اولین قطعه ای است که شروع به حرکت می کند.
پیستون قطعه ای است که در معرض نیروهای مختلف از تمامی جهات قرار دارد. هنگامی که موتور در حال حرکت است، پیستون دائما در سیلندر بالا و پایین می رود. یکی از دلایلی که موتور مینی لودر بابکت، حداکثر سرعت پایینی دارد، وزن بیشتر اجزای مکانیکی مانند پیستون، میل لنگ و میله های اتصال آن است. پیستون مینی لودر بابکت باید در برابر فشار مکانیکی زیاد، مقاومت بالایی داشته باشد.
2- رینگ پیستون
رینگ پیستون مینی لودر بابکت دو نوع کلی دارد، رینگ روغنی و رینگ تراکم. رینگ های تراکم پیستون باعث می شوند که در محفظه احتراق، فشار ناشی از احتراق کاهش یابد و رینگ روغنی پیستون، از جداره سیلندر روغن اضافی را پاک می کند و آن را به کارتر باز می گرداند.
مهمترین کاربردهای رینگ پیستون در مینی لودر بابکت عبارتند از کاهش سطح تماس میان پیستون و جداره سیلندر، کنترل روغن و روغن کاری در فاصله بین دیواره سیلندر و پیستون، آب بندی محفظه احتراق و جلوگیری از نشت گاز از اطراف پیستون، جمع آوری و پاک سازی روغن از جداره سیلندر و جلوگیری از ورود آن به محفظه احتراق و انتقال گرما از پیستون به جداره سیلندر.
3- واشر سرسیلندر
یکی از مهمترین قطعات موتوری بابکت ، واشر سر سیلندر مینی لودر می باشد. واشر سرسیلندر مهترین واشر در یک مینی لودر بابکت است. واشر سرسیلندر قطعه ای است که در موتور مینی لودر، ما بین سیلندر و سرسیلندر قرار می گیرد و وظیفه آن ایجاد یک آب بندی کامل بین سیستم های مختلف روغن رسانی، آب و احتراق موتور می باشد.
واشر سر سیلندر بین بدنه موتور و سر سیلندر قرار گرفته و با ترکیبی از مواد نسوز و لایه مسی مقاوم در مقابل حرارت و لایه فولادی، ضمن یکپارچه سازی سر سیلندر، به بدنه موتور اجازه می دهد تا گردش روغن و آب بدون امکان مخلوط شدن آنها با یکدیگر میسر شود.
4- یاتاقان ثابت و متحرک
یاتاقان یکی دیگر از قطعات مهم در موتور مینی لودر بابکت می باشد. یاتاقان مینی لودر بابکت با هدف جلوگیری از سابیدگی قطعاتی نظیر میل لنگ، میل سوپاپ و گژن پین تعبیه شده است. یاتاقان ها با کاهش اصطکاک، عملکرد دستگاه را به خصوص در سرعت های بالا و یا به هنگام انجام کارهای سنگین بهبود می بخشند و باعث کاهش فرسایش قطعات و افزایش عمر مفید دستگاه می شوند.
به طور کلی یاتاقان ها به دو دسته تقسیم می شوند، یاتاقان ثابت و یاتاقان متحرک. یاتاقان های ثابت مانند تکیه گاه بوده و روی کپه های ثابت موتور قرار می گیرند و زمانی که موتور مینی لودر استارت می خورد در جای خود باقی می مانند. اما یاتاقان های متحرک روی شاتون های موتور مینی لودر قرار می گیرند و زمانی که موتور شروع به کار می کند نیز همراه با شاتون ها به حرکت در می آیند.
5- گژن پین
گژن پین یا پین پیستون یکی دیگر از قطعات موتوری بابکت می باشد که به نوعی نقش رابط میان پیستون و شاتون را ایفا می کند. این قطعه با سطح صیقلی که دارد باعث می شود تا اجسام به راحتی بر روی آن حرکت کنند.
گژن پین مینی لودر دارای دو قسمت خاردار است که باعث ثابت نگه داشتن آن در جای خود می شوند. جنس این قطعه ترکیبی از آلیاژهای چودن و آلومینیوم می باشد که استقامت بالایی دارد. روغن کاری به موقع گژن پین می تواند از استهلاک موتور مینی لودر شما جلوگیری نموده و سبب افزایش طول عمر قطعاتی مانند شاتون، پیستون، رینگ پیستون، میل لنگ و بوش سیلندر شود.
6- سوپاپ
سوپاپ مینی لودر بابکت یک قطعه برای جلوگیری از ورود و خروج هوا و دود اضافه از درون یا خارج موتور مینی لودر می باشد که بخش ابتدایی آن توسط خار سوپاپ و لاستیک ساق سوپاپ نگه داشته می شود و قسمت انتهایی آن نیز به نحوی آب بند شده است که هوا و دود را به صورت منظم داخل و خارج می کند.
سوپاپ های مینی لودر به دو دسته سوپاپ دود و سوپاپ هوا تقسیم می شوند. از سوپاپ های دود برای باز و بسته کردن مسیر خروج دود یا همان احتراق حاصل از هوا و سوخت استفاده می شود و از سوپاپ هوا برای باز و بسته کردن مسیر ورود هوا استفاده می شود.
7- میل لنگ
میل لنگ مینی لودربابکت یکی از مهمترین قطعات موتوری بابکت است که حرکت خطی پیستونها را تبدیل به حرکت دورانی می کند. میل لنگ مینی لودر به وسیله یاتاقان روی بلوک سیلندر سوار شده و قطعه ای به اسم بغل یاتاقانی، میل لنگ را تنظیم می کند. جنس بخش اصلی و درونی میل لنگ معمولا از چدن می باشد و جنس بخش بیرونی آن از ترکیبی از آلیاژهای مختلف و مقاوم ساخته می شود.
معمولا در بخش جلویی میل لنگ، دندهای وجود دارد که به وسیله زنجیر، تسمه یا دنده میل بادامک یا میل سوپاپ را می چرخاند. توجه داشته باشید که هرچه سایز موتور کوچکتر باشد، اندازه میل لنگ نیز کوچکتر است. نکته مهم این است که به هنگام تغییر سایز میل لنگ، سایز یاتاقان های ثابت و متحرک میل لنگ هم متناسب با آن باید تغییر کند. از این رو میل لنگ های مورد استفاده با توجه به نوع موتور مینی لودر، از لحاظ ابعاد متفاوت می باشند.
8- شاتون
شاتون مینی لودر بابکت قطعه ای است که پیستون را به میل لنگ در مینی لودر متصل می کند. این قطعه تا حد امکان سبک ساخته شده، ولی در عین حال به اندازه کافی، محکم و بادوام می باشد. برای تامین شرایط فوق معمولا شاتون ها را از جنس فولاد می سازند.
استحکام بالا نکته ای ضروری برای شاتون ها محسوب می شود، چرا که شاتون باید در برابر ضربات ناشی از احتراق به خوبی مقاومت نماید. در واقع نیرویی که در روی پیستون وارد می شود، به وسیله شاتون به میل لنگ انتقال می یابد.