صنعت تراکتور تاریخچه تراکتورسازی در ایران
اختراع تراکتور ، کشاورزی را دگرگون کرده و آن را به یک صنعت بزرگ تبدیل کرد. کشور ایران نیز از سال ها قبل برای عقب نماندن از رقبای خود اقدام به تأسیس کارخانه تراکتورسازی کرد. ورود اولین تراکتور و ابتدای تاریخچه تراکتورسازی در ایران تقریباً به یک قرن پیش بازمیگردد. در سال 1300 نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه ماشین های کشاورزی و صنعتی در تهران برگزار شد. این نمایشگاه راه را برای ورود این ماشین کاربردی به کشاورزی ایران هموار کرد.
ورود نخستین صنعت تراکتور ها به ایران
اولین تراکتور در سال 1308 وارد ایران شد ، این تراکتور نفتی برای مدرسه عالی فلاحت در شهر کرج خریداری شده بود تا دانشجویان این مدرسه علمی بتوانند از نزدیک با سازوکار آن آشنا شوند. این اولین باری بود که از تراکتور در زمینهای کشاورزی استفاده میشد.
شرکت شیار و ماشینهای کشاورزی صنعت تراکتور در سال 1316 تأسیس شد. کار این شرکت واردات تراکتور و انواع ماشین های کشاورزی بود و بهصورت پیمانکاری با مزرعهداران همکاری میکرد. در سال 1325 دولت برای واردکنندگان ماشینآلات کشاورزی کمک های مالی را در نظر گرفت. همچنین بانک کشاورزی تعدادی دستگاه کمباین و تراکتور وارد کرد که بهصورت قسطی به مؤسسات کشاورزی میفروخت.
پس از ورود نخستین تراکتورها به ایران و آشنایی کشاورزان با این دستگاه ، این موضوع ایجاد شد که کشاورزی ایران نیز باید به سمت صنعتی شدن پیش برود. به همین خاطر بنگاه توسعه ماشینهای کشاورزی در سال 1331 تأسیس شد و شروع به کارکرد.
آغاز اصلاحات ارضی در صنعت ایران
یکی از نقاط اصلی تاریخچه صنعت تراکتور سازی در ایران آغاز اصلاحات ارضی در ابتدای دهه 1340 به شمار میرود. در کل این اصلاحات ، مزارع بزرگ کشاورزی در میان بسیاری از کشاورزان و روستاییان تقسیم شد. با افزایش تعداد کشاورزان ، حکومت وقت به فکر ساخت یک کارخانه تراکتورسازی افتاد و این موضوع را در جلسات متعدد شورای اقتصاد کشور به بحث گذاشت.
مطابق اسناد و مدارک موجود، دهه 1340 نقطه اوج شکوفایی صنعت ایران بوده است. با افزایش درآمد حاصل از فروش نفت و تثبیت قدرت توسط حکومت پهلوی در تمام منطقه، در آن دوران ایران به با ثبات ترین کشور منطقه تبدیل شده بود.
وجود ثبات اقتصادی و اجتماعی، بالا رفتن درآمد نفتی و حمایت های گسترده کشور های اروپایی باعث شد که مسئولین برای رسیدن به هدف خود، یعنی ساخت یک تمدن بزرگ برنامههای کوتاه مدت و بلندمدتی را برای پیشرفت صنایع مختلف در دستور کار خود قرار دهند. با مرور تاریخچه تراکتورسازی در ایران متوجه میشویم که نخستین کارخانه تراکتورسازی ایران در همین دوره تأسیس شده است.
کارخانه ماشینسازی تبریز
ایران توانست طی این سالها قرارداد احداث کارخانه ماشین سازی تبریز را با کشور چکسلواکی امضا کند. در نخستین سال های اجرای طرح ساخت ماشینسازی تبریز ، محمدرضا پهلوی به کشور رومانی سفر کرده و توانست با رییس جمهور این کشور قراردادی برای ساخت یک کارخانه تراکتورسازی در شهر تبریز امضا کند.
پس از این قرارداد در آگوست سال 1966 میلادی، در نهایت با حضور مدیر عامل کارخانه ماشین سازی تبریز یعنی محمدتقی کبریت ساز توکلی، مدیرعامل تراکتورسازی تبریز یعنی غلامحسین فولادیون، دو تن از اعضای اصلی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به نام های رضا نیازمند و دکتر یگانه و همچنین با حضور مدیرعامل بنگاه توسعه ماشینهای کشاورزی، مراحل ساخت کارخانه تراکتورسازی تبریز شروع شد. در سال 1345 تعدادی از تراکتورهای شرکت یونیورسال رومانی وارد ایران شدند.
شروع فرایند مهندسی معکوس در کارخانه تراکتورسازی
با مشاهده اسناد به جامانده از تاریخچه تراکتورسازی در ایران متوجه میشویم که مونتاژ تراکتورهای یونیورسال در زمستان سال 1348 و بهصورت دستی شروع شد. در ابتدا این کارخانه میتوانست در هر روز فقط 4 تراکتور بسازد . اما با گذر زمان و با برداشته شدن مانع موجود و افزایش تجربه و مهارت تکنسینها این تعداد به 12 دستگاه تراکتور در هر روز رسید. تراکتورسازی تبریز از سال 1353 خط مونتاژ تراکتورهای مسی فرگوسن را نیز راهاندازی کرد.
مراحل مهندسی معکوس به این صورت انجام میشد که تراکتورها پس از اتمام هر مرحله مونتاژ روی ریل موجود به طرف ایستگاه بعدی هل داده میشدند. پس از پایان مراحل مونتاژ تراکتور تولید شده را به تراکتور دیگری بکسل کرده و به سالن کنترل کیفیت منتقل میکردند.
طرح و تولید خودرو سنگین مینی لودر ایرانی
مینی لودر بابکت از دستگاه هایی است که در راهسازی و شهرسازی ، شهرداری ، جنگداری و اکثر صنایع مورد استفاده قرار میگیرد. دلیل محبوبیت و کاربرد زیاد مینی لودر ها در قدرت بالا علیرغم جثه کوچک آنها است. بابکت ها با ابعاد کوچکی که دارند به راحتی در محیط های کوچک ، مانور میدهند و دارای قدرت عملیاتی بالایی نیز هستند.
بابکت در واقع یک برند آمریکایی است و منشا این دستگاه ها از این کشور می باشد اما در کشور ما به دلیل شرایط سخت اقتصادی و همچنین تحریم ها امکان واردات این ماشین آلات وجود ندارد. به همین دلیل مهندسان و متخصصان داخلی برآن شدند تا بابکت ایرانی تولید کنند تا هم مقرون به صرفه باشد و هم امکان خرید آن توسط مشتریان راحت تر باشد. از طرفی قطعات و لوازم یدکی بابکت های ایرانی به راحتی در دسترس قرار دارد و همچنین سرویس و عیب یابی آنها نیز راحت تر انجام می شود.
شرکت ایران بابکت
Iran Bobcat اولین دریافت کننده ( ایران کد = بارکد ) در زمینه ماشین آلات راهسازی و شهر سازی محصولات تولیدی خود به نام اطلاع گستر اطلس به تمام مجموعه ها و سازمان ها و ارکان ها و شهرداری ها و پالایشگاه ها و پیمان کارها ، شرکت های بزرگ راهسازی و غیره …….
ارتباط با ما…
- جارو تراکتوری
- جارو بابکت
- جارو پشت بند تراکتوری
- جارو بابکت پیشرو
- بابکت فوریوز
- مینی لودر doraj
- جارو صنعتی
- برف روب
برای اطلاعات بیشتر و سفارش محصول با شماره کارشناس فروش ما 09123002274 و 09196700620 از ایران بابکت تماس حاصل فرمایید.